Zaangażowanie Gracza

Dzisiejsze hasło  #RPGaDAY2019 #3 „Engage” czyli zaangażowanie idealnie wpisuje się temat, który od dłuższego czasu chodzi mi po głowie. Graczu, zaangażuj się! Jedziemy.

Wpis dedykuję moi graczom. Mamy za sobą dobrą kampanię i poniższy tekst dotyczy właśnie zaangażowania w rozgrywkę kampanijną w warstwie pozasesyjnej.

67615668_2627719413905568_3517585727321800704_n

ZAANGAŻOWANIE

Dlaczego warto się zaangażować? Jak ze wszystkim, jeśli się zaangażujesz Wasze sesje mogą być lepsze, ciekawsze i bardziej w Twoim guście, Twoja postać będzie lepiej osadzona w świecie gry, a Twojemu MG będzie łatwiej i przyjemniej prowadzić dzięki informacjom, które od Ciebie dostanie. Co więcej, zaangażowanie gracza jest dobrą formą uznania dla zaangażowania MG. Dla ułatwienia poniżej kilka stopni zaangażowania:

  1. Obecność na sesji

  2. Zapoznanie z settingiem i swoim bohaterem

  3. Znajomość mechaniki gry (choćby pobieżna) i swojej postaci

  4. Feedback (jak dawać feedback @ lans macabre)

  5. Refleksja nad wydarzeniami na sesji i zarządzanie swoją postacią.

  6. Świadomość fabularna: Świadomość Gracza

  7. „Nienazwane super patenty i robienie więcej niż MG” raporty, fanarty, bycie specem od mechaniki systemu, zajęcia fakultatywne 😛

Punkty 1, 2, 3 są chyba jasne i zostały już omówione wiele razy.

Ad. 4 Dawanie informacji zwrotnej po sesji i między sesjami- tu też zostało już wszystko powiedziane- patrz link powyżej.  Za brak feedbacku powinno się zabierać kostki. Kiedy MG poprowadzi przygodę, a potem do kolejnej nie usłyszy lub nie przeczyta nic na jej temat to niestety ręce (i nie tylko) opadają, nawet jak ma się wrażenie, że wszystko poszło OK i wszyscy wychodzili zadowoleni. Jak MG napisze raport z sesji, a potem dostanie tylko sztuczne serduszko na FB to jest słabe i nieadekwatne (jeżeli MG zależy by prowadzić coraz lepiej)

Ad. 6 We wpisie Świadomość Gracza pisałem o aktywnym podejściu gracza do sesji, innych graczy oraz współtworzeniu fabuły. Zachęcałem gracze próbowali postrzegać grę bardziej całościowo wychodząc poza ramy swojej postaci. Część z przedstawionych, tam technik może wydawać się nieco zaawansowanych lub zbyt daleko idących dla przeciętnego gracza. Dlatego w tym tekście chciałbym skupić się na czymś dla każdego niezależnie od doświadczenia i umiejętności.

53204910_10216940457039608_5377542678021931008_n
źródło: D&D 5e

Ad. 5 Refleksja nad wydarzeniami na sesji i zarządzanie swoją postacią.
Duża część treści tego punktu może zawierać się w porządnym feedbacku, jednak jest on moim zdaniem na tyle istotny, że zasługuje na oddzielne omówienie. Co więcej jeśli grasz w kampanii to moim zdaniem dla gracz powinien poczuwać się do tej formy zaangażowania, która pomoże zarówno jemu, jak i MG grać lepsze przygody.

KAMPANIA

Kampanie to konsekwencje, budowanie świata, przemiany bohaterów, miejsc i organizacji. Często zaczyna się w jakimś małym punkcie i wszystko wokół zaczyna rosnąć, kiełkować, sieć połączeń rozwija się, a świat gry za sprawą postaci graczy przekształca się w coraz większym stopniu.

Z punktu widzenia MG cała sztuka polega na tym, aby te nitki i konsekwencje opanować,  ująć w logiczne połączenia, które będą ciekawiły graczy i samego prowadzącego.
Z punktu widzenia gracza? W zasadzie podobnie. Gracz powinien na ten świat reagować i podejmować decyzje zgodne z charakterem  i specyfiką postaci, którą odgrywa oraz zgodne z duchem konwencji i fabuły.

Punktem wyjścia do tych nitek jest sesja 0, uzgodniony zarys fabuły i zahaczki, tło postaci graczy oraz ich zapis mechaniczny. Praktyka pokazuje jednak, że w toku sesji lub kampanii bardzo łatwo jest o tym zapomnieć. I jeszcze pal licho jeśli będzie to spowodowane szaloną akcją wywołująca wypieki na twarzach. Gorzej jeśli czuć, że postacie zaczynają sprawiać wrażenie zagubionych lub bezbarwnych botów, ponieważ gacze zapomnieli (czasem nieświadomie) jakie mają charaktery, jacy są BNi w settingu, jakimi wątkami fabularnymi gracie i jakie są cele drużyny oraz postaci, a także co było na poprzednich sesjach i co można wykorzystać. Taka obojętność zabija radość z gry, odczuwa się brak charakteru drużyny, rozgrywce zaczyna brakować głębi. Jak tego uniknąć? Jak odpowiednio zareagować na sesję i przygotować się do gry?

W tym miejscu dodam, że nie kupuję tekstu o braku czasu i nie ruszaniu mentalnie tematu gry między sesjami, szczególnie jeśli raporty z sesji są spisywane i wiszą np. na grupie na FB. Do refleksji nad rozgrywką, działaniami i odgrywaniem postaci wystarczy 15 minut po sesji lub między sesjami, warto również podzielić się tymi spostrzeżeniami z MG i/lub współgraczami. W czym rzecz?

52436918_10216807749001990_5291609822767087616_n
art by: Marko Djurdjevic, DEGENESIS Rebirth Edition

W Feedbacku informujemy się po sesji co się podobało, co nie, co można zrobić inaczej. Które aspekty sesji były mocne, które słabe. Czego chcielibyśmy więcej, a czego mniej.  W Refleksji patrzysz, graczu, na siebie i swoją postać:

  • Pomyśl jak wydarzenia na sesji wpłynęły na bohatera? Które wydarzenia były dla niego ważne, a które nie zrobiły na nim wrażenia.
  • Co bohater zapamięta i co może wspominać w rozmowach w kolejnych sesjach?
  • Czy był jakiś BN lub miejsce, z którym chciałby mieć do czynienia w kolejnych przygodach?
  • Jak bohater czuł się w scenach i jakie będzie jego samopoczucie na początku kolejnej rozgrywki?
  • Czy i jak wydarzenia na sesji wpłynęły na relacje między postaciami? Czy któreś tematy powinny zostać omówione w drużynie? Czy są jakieś kwestie sporne między postaciami?
  • Jak wyglądają dążenia i przekonania postaci na tle wydarzeń w świecie gry i zachowań innych bohaterów oraz BNów?
  • Jak postać powinna działać i do czego dążyć w kolejnej rozgrywce?

Nie chodzi o wielkie rozpisywanie się. Wystarczą jakieś punkty, albo hasła, które pomogą Ci rozeznać się w sytuacji i mieć wytyczne do grania.

Miałem kilkuletnią przerwę w kampanijnym graniu. Teraz spisywałem raporty, dzięki którym mogłem przeżyć sesję drugi raz i uświadomić sobie co było ważne, a co nie na sesji. Dzięki temu nie zapominałem o pewnych wydarzeniach oraz mogłem je interpretować. Zauważałem rzeczy, które mógłbym pominąć, a istotnie wpływały na fabułę. Ułatwiało mi to przygotowanie kontynuacji i wprowadzanie ciekawszych elementów dla graczy.

Refleksja jest takim miniraportem z punktu widzenia postaci. Dzięki krótkiemu ćwiczeniu pogłębia się rozumienie postaci. Refleksja przekazana MG ułatwia prowadzącemu projektowanie dalszej fabuły i wyeliminowanie elementów zbędnych, nieciekawych i zastąpienie ich tymi fascynującymi wszyskich. MG będzie czuł że jego prowadzenia ma sens i będzie widział kierunek. Gracz ma większy wpływ na swoją postać. Dzięki refleksji będziecie mogli lepiej odgrywać postacie i drużynę oraz nie będziecie zapominać o waszych watkach i dążeniach.

61686084_10217523244968942_1773542694035914752_n

Jeżeli chcesz być lepszym graczem. Jeżeli uważasz, że Twój MG zasługuje by ułatwić mu robotę. Jeżeli chcesz by Wasze sesje były bogatsze. Jeżeli chcesz od sesji RPG czegoś więcej niż od planszówki czy rozgrywki cRPG. Polecam Refleksję po sesji i zaangażowanie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s